Goede voornemens? Dat wordt toch niks!

Goede voornemens? Dat wordt toch niks!

Er wordt van alles voorgenomen zo aan het begin van het jaar. Wat is er tot nu toe terecht gekomen van jouw goede voornemens? Niet veel? Of moet je nog beginnen?

Dry January is een hot item; een maand lang geen alcohol. Heb je wel eens iemand horen zeggen dat je niet dik wordt tussen kerst en oudjaar maar tussen oudjaar en kerst? Hoeveel zin heeft het om een maand niet te drinken wanneer je de overige 11 maanden liters alcohol naar binnen giet? Is dat een duurzame maatregel?

Zes weken keihard bootcampen voor een sixpack en daarna weer volop aan het bezorg- en afhaalvoer, wat bereik je daar mee?

 

Moeten is dwang

Ik kan niet zo goed omgaan met geheelonthouding. Of dwang. ‘Niet snoepen’, ‘niet drinken’, ‘ik neem een abonnement want dan moet ik wel’. Er is geen ruimte meer voor hoe ik mij voel of waar ik zin in heb. Bij mij maakt levensvreugde dan langzaam plaats voor weerstand.

Natuurlijk is het een leuke motivatie als je een nieuwe outfit hebt of een lotgenoot hebt. Maar het is niet iets dat je voor lange tijd focus biedt.

En ik ben niet de enige, vandaar dat Dry January niet langer duurt dan een maand en die bootcamp niet meer dan zes weken. Snap je? Het is korte termijn werk én je wordt er niet gelukkiger van.

 

Gooi ze overboord

Een voornemen is ‘iets dat je wilt gaan doen’. Daar zit al zoveel ruimte in om het niet te doen dat het bij voorbaat al weinig kans van slagen heeft.

Meestal zijn het ook vreselijke clichés waarbij je nekharen direct al overeind gaan staan.

Doe dat maar gewoon niet.

Toch doet het einde van het jaar iets met je. Er wordt balans opgemaakt op werk; hoe is er dit jaar gedraaid en wat wordt er komend jaar verwacht?, thuis; hoeveel fysio bezoeken komend jaar? en toch ga je zelf ook even na wat je komend jaar anders wil gaan doen. Is het tijd voor een andere baan, nieuw huis, die toffe reis? En hoe ga je dat allemaal in een jaar bereiken?

Het antwoord is niet zo moeilijk; stel jezelf een doel! Een doel is ‘iets dat je probeert te realiseren’. Daar zit in ieder geval al actie in!

Een goed doel dwingt je na te denken over wat nodig is om het te bereiken.

 

Zorg voor leefstijl-winst!

Je goedbedoelde voornemen om af te vallen wordt zo vertaald naar ‘elke week minstens 5 keer vers eten en 2 keer sporten of bewegen’.

Of dit jaar eens je deadlines halen wordt ‘in het weekend rekening houden met mijn deadlines zodat ik doordeweeks fris en energiek genoeg ben om te knallen op werk’.

Ik heb bijvoorbeeld mijn social media opgeschoond; alle pagina’s en personen die mij niet iets leren, inspireren of interesseren op privé of zakelijk vlak óf héél hard laten lachen heb ik ontvolgd. Dat frist enorm op en helpt mij om me niet te veel af te laten leiden van waar ik mij écht op wil focussen.

 

Nooit meer Blue Monday!

Maak duidelijke afspraken met jezelf maar ontzeg jezelf niets zodat de kans dat je het volhoudt een stuk groter wordt. Houd in gedachten dat vallen en opstaan erbij horen als je iets leert dus geef niet direct op als je een keer ‘faalt’. Gewoon verder gaan en je zal zien dat het steeds beter en makkelijker gaat. Bovendien zal je doorlopend beloond worden voor je inspanningen wat natuurlijk ook motiveert. Heb je moeite om je goede voornemens vol te houden? Ga dan eens bij jezelf na of je niet gewoon behoefte hebt aan een doel waar je voor wil knokken 😉

 

 

Is het tijd voor wat daadkracht? Ga de Waagproef aan!

 

Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Skip to content