Extreem gezond

Extreem gezond

Momenteel wordt er in de serie Niet gezond meer aandacht besteed aan Orthorexia. Een term die al lange tijd bestaat maar sinds een paar jaar steeds meer aandacht krijgt. De naam Orthorexia wordt gebruikt voor een (nog niet erkende) eetstoornis waarbij het dagelijks leven wordt beheerst door extreem gezond leven. Zo extreem, dat het allesoverheersend is en een normaal leven belemmerd.

Hoewel de kans groot is dat jij jezelf in enkele van de symptomen zal herkennen is de kans dat je ook daadwerkelijk Orthorexia hebt vrij klein. Wel zit er een enorm grijs gebied tussen gezond en tè gezond waarin jouw drang naar ‘healthy’ ongezonde vormen aan kan nemen.

 

Lekker bezig

Het is goed om zo nu en dan kritisch te kijken naar welke patronen jij in je leven hebt gecreëerd en na te denken over hoe deze jou dienen. Wat is de reden dat je iets doet? Misschien ben je ooit begonnen met sporten om je wat fitter te gaan voelen maar heeft dit inmiddels een hele andere rol in jouw leven gekregen.

Stel jezelf deze situatie eens voor: je hebt een toffe baan en ambitieuze collega’s. Je sport met gemak 5 keer per week. Je presteert het beste onder druk. Daarnaast zijn er nog de nodige dates, etentjes en borrels in de avond. Jij houdt gewoon van een druk schema. Je hebt het gevoel dat je niet te stoppen bent en kickt op de adrenaline die al deze activiteiten jou geven. Kortom: je gaat hartstikke lekker.

Herkenbaar? Niks mis mee? Als je kritisch kijkt: in welke mate zijn deze patronen bepalend voor hoe jij je voelt? Als je een avond niks te doen hebt, geniet je daar dan van of voel je onrust? Is sport zó belangrijk voor je dat je het gevoel hebt te falen als je een dag over slaat? Ben je constant bezig met een vriendschappelijk gemaskeerde concurrentiestrijd met je collega’s? Kortom; laat jij jouw gevoel van eigenwaarde afhangen van externe factoren en de prestatiedrang die je onbewust opgelegd krijgt?

 

Vluchten

Als je veel moeite hebt met een het overslaan van een workout kan het goed zijn om je eens af te vragen waarom dat is. Wat is de reden dat jij zo onrustig wordt als je niet kan sporten? Waarom kan je niet een avondje rustig met een boek op de bank zitten of waarom moet elk weekend al een week van tevoren helemaal volgepland zijn? Je hebt dan misschien geen Orthorexia, wel ga je op een ongezonde manier met jouw lijf en je leven om. Ook al denk je dat je juist super goed bezig bent. Je ontloopt je gevoel en emoties door altijd maar je blik op de horizon te richten. Waar vlucht je voor? Waarom is het ontwijken van die emoties zo belangrijk?

Door altijd maar op je top te willen presteren, belast je jouw lichaam met een constante staat van stress. Al die stress heeft een zware impact die je misschien niet direct merkt omdat je altijd maar ‘aan’ staat. De gevolgen zijn niet alleen psychisch maar ook lichamelijk en kunnen vergaande consequenties hebben.

 

Ga eens ‘uit’

Voorkomen is beter dan genezen. Kijk eens om je heen; wat zie je bij collega’s, sportschoolgenoten en medestudenten? Iedereen denkt prima tegen druk te kunnen maar hoe vaak heb je al gezien dat het mis ging? Check eens hoeveel symptomen van stress je bij jezelf herkent. Wees eens eerlijk; denk jij dat je in de gevarenzone zit?

Misschien is het tijd om eens een dag vrij te houden om gewoon eens ‘niet te doen’ of te genieten van het weer door naar het park te gaan of over het strand te lopen. Doe eens een training rustig aan of sla er eentje over om je lichaam de kans te geven te herstellen van de vorige. Neem een middag vrij van werk en laat je inbox voor wat die is. Het zal uiteindelijk alleen maar bijdragen aan wat jij allemaal wil bereiken. Je kan nu zelf de touwtjes in handen nemen, zoals je zo graag doet, of doorgaan totdat jouw lichaam vanzelf aan de noodrem trekt.

Heb je het idee dat je hier wel wat hulp bij kan gebruiken? Maak nu een afspraak voor een gratis kennismaking en ontdek hoe coaching jou hierbij kan helpen.

 

Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Skip to content