Maatregelen Corona

Om de gezondheid van de deelnemers van het programma Coaching op Leefstijl te kunnen en blijven waarborgen vinden er tot nader bericht geen live groepsbijeenkomsten plaats. Toch is het juist nu belangrijk om te blijven werken aan een gezonde leefstijl.

Daarom is door de zorgverzekeraars besloten dat het programma door middel van video mag worden voortgezet.

Op dit moment zullen alle groepsbijeenkomsten  via video plaatsvinden, zolang de omstandigheden hierom vragen.

Het programma loopt dus door en er zullen ook nieuwe groepen starten. Ook nu is verwijzing door de huisarts mogelijk. Individuele gesprekken en intakes kunnen naar voorkeur zowel via video als op locatie plaatsvinden. Uiteraard worden hierbij alle maatregelen in acht genomen.

Laat je gegevens achter in het formulier onderaan deze pagina en ik neem contact met je op.

In het kort

  • Geen ‘dieetprogramma’ maar gericht op duurzame gedragsverandering en meetbare verbetering in de leefstijl
  • Niet gericht op snelle winst maar op blijvend resultaat op de lange termijn
  • Voor iedereen vanaf 16 jaar met een BMI vanaf 25 die gemotiveerd is om het hele programma te volbrengen
  • Vergoed vanuit de basisverzekering zónder eigen risico (dus geen kosten)
  • Een programma van 2 jaar
  • Zowel groeps- als persoonlijke bijeenkomsten
  • Gemiddeld 1x per maand een contactmoment
  • Alleen door een gekwalificeerde leefstijlcoach

De gecombineerde Leefstijlinterventie

Vanaf januari 2019 is het CooL (Coaching op Leefstijl) programma opgenomen in de basisverzekering als Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLi). Het is een programma gericht op het verbeteren van de algehele leefstijl van mensen die als doel hebben om blijvend gewicht te verliezen.

Naast betere eetgewoontes en meer beweging is er ook aandacht voor slaap & ontspanning, stress, vitaliteit en werk & privé balans.

Wat bereik ik met CooL?

Het CooL programma streeft naar een meetbare verbetering in de leefstijl, gezondheid en kwaliteit van leven. Dat wil zeggen dat er zal worden gewerkt aan inzicht in basiskennis, motivatie, valkuilen en belemmeringen zonder een te grote focus op gewicht of voeding inname. Deelnemers leren zo zelf een bewuste, gezonde keuze te maken op basis van wat bij hen past.

Dit heeft een positieve verandering tot gevolg op bijvoorbeeld gewicht, vetpercentage, middelomtrek, bloedglucose of cholesterol.

  • Karianne
    Ik ben iemand van snel resultaat willen en graag het recept willen horen wat meteen werkt. Ik dacht ook: 'dit weet ik allemaal wel' maar gaandeweg merk ik dat ik toch nu weer een stukje verder kom met de bijeenkomsten en gesprekken. En dat mijn verwachtingen veel te hoog waren. Dat in mijn hoofd het gevoel nog steeds zit, dat ik snel resultaat wil op een presenteerblaadje. Maar dat is maar iets wat even zou werken, besef ik nu. Ik weet nog steeds niet alles blijkbaar en het is juist goed dit in zulke kleine stapjes te leren en dat ik het besef ga voelen hoe het werkelijk resultaat kan gaan geven. Ik leer enorm veel in deze kleine stapjes en de persoonlijke gesprekken. Die verschillende tips en mogelijkheden zijn mij nooit zelf opgevallen en ik merk dat dit echt een verschil uitmaakt. Ik ga in ieder geval proberen mijn ongeduld te temperen en de kleine stapjes als zegeningen te tellen. Afvallen komt dan vanzelf wel.
    Karianne
  • Michael
    Mijn naam is Michael, 35 jaar en hevig overgewicht. Na veel verschillende voedselplannen en sporten geprobeerd te hebben was ik ten einde raad. Gelukkig kwam er eind 2018 het GLI traject aan het licht. Ik ben nu een jaar bezig en heb het volgende mogen ervaren; het is niet een eenvoudig traject waar je na 2 jaar slank uitkomt. Voor mij is het vooral een traject waarbij je veel informatie krijgt waarmee je op ontdekking kan gaan binnen jezelf. Het is dus de bedoeling dat je met lichte begeleiding zelfstandig je lijnen uitzet en opvolgt met hulp van derden (begeleiding op voeding, beweging etc. ). Het geeft je alle juiste tools en kennis om meer gestructureerd en met meer begrip van je lijf als je eigen persoon eindelijk die goede richting in te slaan. Wat dat ik tot nu toe heb bereikt is dat ik beter weet hoe mijn lichaam werkt en dat mijn levenspatroon begint te veranderen waardoor al mijn moeite met dieet en sport eindelijk effect gaan hebben. Niet langer MOET ik van mezelf afvallen, maar langzaamaan wil ik het ook echt.
    Michael
  • Marloes

    Door mijn mindset te veranderen (ben ik nog steeds mee bezig) en anders naar dingen te kijken durf ik mezelf uit te dagen en keuzes te maken. Ik denk meer na over wat wil en hoe ik mij hierbij voel.

    De focus ligt niet meer op willen of vooral moeten afvallen en op de weegschaal staan.

    De informatie die Carolien, mijn coach, mij gaf kwam echt binnen en heeft mij aan het denken gezet. En ben nog steeds superblij dat ik hiermee gestart ben en dat ik me er zo prettig bij voel.

    Ik voel me rustiger, relaxter en heb meer rust in mijn hoofd waardoor ik een totaal ander persoon ben. Ik ben minder onzeker over mezelf, ik mag er gewoon zijn!

    Marloes

De inhoud van het programma

Het programma bestaat uit een basisprogramma en een onderhoudsprogramma en duurt in totaal 2 jaar. Beide onderdelen bestaan uit 8 groepsbijeenkomsten met 8 tot 12 deelnemers van 1,5 uur en 2 individuele gesprekken van 45 minuten waarin ruimte is om dieper in te gaan op jouw persoonlijke doel. Daarnaast vindt in beide onderdelen een intake en eindgesprek plaats.

De inhoud van de groepssessies is als volgt

Basisprogramma

Sessie Inhoud
Kleine aanpassingen, groot effect Gedragsverandering, passende kleine acties leiden tot succes
Kom in beweging (informatief) Over bewegen en sporten, in samenwerking met buurtsportcoach gemeente
Lekker eten geeft structuur Gezonde voeding (variatie, voedingswaarde, portiegrootte, regelmaat en mindful eten)
Slapen & ontspannen Slaap, stress management en ontspanning en wat heeft dit met afvallen te maken
Gezond leven is plannen Planning, timemanagement en gezonde leefstijl
Hoe maak ik mijn acties tot een succes Zelfregulatie strategieën, hoe om te gaan met verleidingen. Valkuilen definiëren en terugvalpreventie
Hoe gezond is jouw weekend? Vasthouden van het gezonde leefpatroon in uitzonderingssituaties (feestjes, verjaardagen, uit eten)
Hoe blijf ik in beweging? Langdurig voortzetten van nieuwe leefstijlgewoontes, wat gaat goed

Onderhoudsprogramma

Sessie Inhoud
Wat is je doel? Doelen stellen (hoofddoel en subdoelen), acties formuleren
Beweging, waar zit je kans? Welke stappen heb je al gezet (letterlijk en figuurlijk) en waar zitten kansen voor verbetering
Voeding Etiketten lezen, gezondheidsclaims interpreteren en marketing doorzien
Je energiehuishouding Energiegevers en energienemers, goed voor jezelf zorgen
Timemanagement Overzicht creëren in alle taken, keuzes maken, prioriteiten stellen.
Succesvolle verandering Plan van aanpak, inzet persoonlijk kwaliteiten
Informatie overload “Infobesitas”, omgaan met gezondheidshypes, betrouwbare bronnen van informatie
Op eigen voet verder Steun zoeken, persoonlijke kracht
Door wie?

Voor dit programma wordt verzorgd door een leefstijlcoach die is aangesloten bij de BLCN en gelicenseerd is om het programma uit te voeren. Deze coach zal het gehele programma met jou doorlopen en jouw aanspreekpunt zijn.

Voor wie?

Je komt in aanmerking voor verwijzing voor het CooL programma wanneer je;

  • Overgewicht (d.w.z. een BMI tussen 25 en 30) hebt en daarnaast een verhoogd risico op diabetes of hart- en vaatziekten of
  • Ernstig overgewicht (d.w.z. een BMI van meer dan 30) hebt

En:

  • Doorverwezen wordt door jouw huisarts;
  • Gemotiveerd bent om het tweejarig programma te volbrengen.
Kosten?

Het programma is opgenomen in de basisverzekering en uitgesloten van eigen bijdrage. Deelname kost je dus niets.

Waar?

Niet alleen in Leiden maar ook in Leiderdorp starten groepen. Ee groep start wanneer er voldoende deelnemers (vanaf 8) zijn. Doorlopend starten er groepen in Leiden op vrijdagochtend, donderdagavond en zaterdag en in Leiderdorp op woensdagavond. In de CooL update staat het laatste nieuws over de intakes en startdata. Lees de CooL updates hier.

Denk je in aanmerking te komen en zou je aan het programma deel willen nemen?

Laat je gegevens achter en ik neem contact met je op om je te helpen bij het regelen van de verwijzing en de planning te bespreken.

Heb je nog een vraag over het programma of jouw deelname? Lees de antwoorden op de Veelgestelde Vragen.

Laat je gegevens achter en ik neem contact met je op